Befintliga uppvärmda byggnader, som inte är bostadshus, med fler än 20 parkeringsplatser måste från och med den 1 januari nästa år ha minst en laddningspunkt för elbilar.
Den 1 januari nästa år träder en lag i kraft som gör att det måste finnas minst en laddningspunkt för elfordon vid många befintliga byggnader. Det gäller för uppvärmda byggnader som inte är bostadshus och som har fler än 20 parkeringsplatser i byggnaden eller på dess tomt.
Sedan tidigare har det funnits krav på att laddinfrastruktur tas med i projekteringen vid nybyggnation och vid ombyggnad. Från och med nästa år gäller även retroaktiva krav för byggnader med 20 eller fler parkeringsplatser, exempelvis kundparkeringar vid livsmedelsbutiker och parkeringar i anslutning till vissa arbetsplatser.
Lagen omfattar inte bostadshus, ouppvärmda byggnader eller byggnader för totalförsvaret.
Göteborgs Stad kommer inte i och med uppsökande verksamhet kontrollera så att den nya lagen efterföljs, det vill säga att minst en laddstolpe uppförs, vid byggnader som omfattas av de retroaktiva kraven, men man hänvisar fastighetsägare som berörs, eller privatpersoner som vill uppmärksamma kommunen, till e-tjänsten för ”bygga, riva och förändra” på goteborg.se.
– Tillsynsenheten kommer inte aktivt ha uppsökande verksamhet för att kontrollera kommersiella fastigheter. Då lagen trätt i kraft och man misstänker att något strider mot bestämmelser i Plan och Bygglagen (PBL), Plan- och Byggförordningen (PBF) eller miljöbalken kan en tillsynsanmälan göras till stadsbyggnadsförvaltningen, säger Annika Repo Wallman, tf chef tillsyn vid Bygglovsavdelningen i Göteborgs Stad.
En av de platser i Torslanda som är aktuellt är området kring Willys och garaget i Amhult.
Amhult 2:s vd Emilie Loft meddelar att man i dagsläget planerar att uppföra en laddningspunkt där.
Torslanda Torg står inför ombyggnation. Balder som förvaltar torget har dock inga planer på att sätta upp laddstolpar på parkeringsplatsen, innan ombyggnationen.
– Med tanke på den annalkande omvandlingen av Torslanda Torg anser vi att det i nuläget inte är långsiktigt hållbart att göra sådana installationer. Däremot är laddstolpar för elbilar givetvis något som finns med i ombyggnadsplanerna, säger Eva Jonasson, pressansvarig på Balder.
De nya reglerna utgår från EU:s direktiv om byggnaders energiprestanda och är en del av arbetet för att minska utsläppet av växthusgaser i EU. Boverket hade 2019 i uppdrag att utreda och föreslå hur EU:s krav på laddinfrastruktur ska införas i Sverige. Sedan har riksdagen och regeringen tagit beslut om hur kraven för Sverige ska se ut i plan- och bygglagen, PBL, och plan- och byggförordningen, PBF.
/Henrik Edberg Sven Lundstedt
Källa: Boverket