När transporter blir dyrare, material ökar i pris och elen kostar allt mer blir även maten dyrare. Under sommaren har rapporterna duggat tätt om inflationstakt på runt 8% och både Systembolaget och Willys i Torslanda har märkt av prisförändringarna.
I Juli låg inflationen på 8,0%, ner från historiska 8,5% enligt SCB. Framförallt allt är det priset på el och drivmedel som drivit på inflationen, som alltså gått ner en aning. Men det kan svänga och gå upp igen. När det kommer till matpriserna i samhället så fortsätter dem att öka. Framförallt är det priset på grönsaker, mjölk ost och ägg som ökat.
– Mejeriprodukter och grönsaker brukar oftast ha en prisökning i juli men har ökat mer än vanligt denna gång, säger Carl Mårtensson från Statistiska centralbyrån i ett pressmeddelande.
Problem som många stöter på är även den direkta krympflationen, efter det engelska uttrycket shrinkflation. Krympflation har under senare tid förekommit så mycket i debatten att det hamnade på nyordslistan för svenska språket 2020.
– Ett välkänt exempel är kaffeförpackningarna, säger John Eliasson som är prisstatistiker på SCB. Där har normalförpackningen gått från att innehålla ett halvt kilo till att innehålla 450 gram, och i några fall bara 425 gram. Samtidigt har inte priserna sjunkit, vilket innebär att priset per gram har stigit.
Dyrare i Torslanda
En av butikerna där priserna justerats uppåt är Systembolaget. Anna Montonen är butikschef på Systembolaget i Torslanda. I början av september höjdes priserna med 1,9 procent, vilket betyder en helårsökning på 3,3 procent.
Den kategori som kommer öka mest är vin, där det för hela året blir en prisökning på 4,0%. Samtidigt så är det inte så konstigt att priset ökar, med tanke på att inflationen just nu ligger kring 8 procent. Så våra ökningar ligger på en lägre nivå, säger Anna Montonen.
Påverkar prisförändringarna era intäkter på något sätt? Påverkar det vilka varor som köps in till butikerna?
– Vi har en finansieringsmodell som är helt transparent. Vårt påslag innehåller en fast del och en procentuell del, så om leverantören höjer priset så ökar även vår intäkt en smula. Sortimentet i butik bygger dock helt på kundefterfrågan, så om en artikel ändrar pris men fortfarande uppskattas av våra kunder så blir den kvar i sortimentet, säger Anna Montonen.
Även Willys i Amhult märker av förändringarna i priserna. Och det har varit en stökig vår och sommar, säger butikschef Johanna Eurén.
– Våra leverantörer har kommit med många och stora prisökningar. Vilket ju i sin tur beror på läget i omvärlden är så turbulent. På Willys försöker vi stå emot prisökningar så långt det går, men om vi får stora ökningar från leverantörer så måste vi också till slut höja priserna mot konsument. Men vi har inte släppt igenom alla prisökningar, eftersom vi värnar stenhårt om vår affärsidé om Sveriges billigaste matkasse.
Ser ni någon skillnad i vad folk handlar?
– Ja, vi ser faktiskt en förändring i hur folk handlar. Dels är trycket högre på de varor som är på kampanj. Till exempel om vi har kaffe på extrapris så är det många som passar på att handla. Nu märker vi att ”alla” alltid köper maxantalet i kampanjen, till exempel alla tre paket kaffe. Samma sak ser vi med smör.
Johanna berättar även att folk i högre grad än tidigare väljer lite billigare varor generellt.
– Till exempel att man kanske testar butikens eget varumärke i stället för märkesvaran. Sen ser vi också mycket nya kunder i våra butiker. Många funderar nog över om det kanske är läge att handla i en lite billigare butik i stället för någon mindre närbutik. Fler verkar välja en större butik med lägre priser.
Hur tror du priserna kommer påverkas i höst?
– Jag kan inte svara på om priserna kommer fortsätta öka, men mycket talar för det, tyvärr, avslutar Johanna Eurén, butikschef.