Från och med den 31 augusti gäller nya regler för a-traktorer. Bland annat införs bälteskrav för samtliga i fordonet.
– Det är en självklarhet att ta på sig bältet i epan, säger a-traktorföraren Emma Kadfors.
I Sverige finns ungefär 53 000 registrerade a-traktorer. Under senare år har antalet a-traktorer ökat explosionsartat och med det också antalet olyckor som fordonen är inblandade i.
Regeländringarna i trafikförordningen som trädde i kraft den 31 augusti i år innebär att både den som kör a-traktor och eventuella passagerare måste använda bilbälte vid färd på väg. Därtill får passagerarna i en a-traktor endast sitta på en plats avsedd för passagerare och det får bara sitta en person per plats. En a-traktor får endast framföras i 30 kilometer i timmen vid färd på väg, vid alla typer av förhållanden exempelvis frirullning.
Det pågår även ett så kallat föreskriftsarbete om krav på vinterdäck för a-traktorer som planeras träda i kraft den 1 december 2023.
Daniel Johnsson, kommunpolis på Hisingen, har tidigare förordat ändrade lagkrav för a-traktorer och har tidigare talat om att ett stort antal klagomål från invånare i Torslanda har inkommit till polisen med anledning av a-traktorer som bland annat har framförts på ett vårdslöst sätt i stadsdelen [Torslanda-Öckerötidningen 210306, 211030 och 211225]. Något som har föranlett riktade poliskontroller mot fordonen [Torslanda-Öckerötidningen 221210].
– När det gäller de nya regeländringarna så är det ett fall framåt, som ju förvisso ökar säkerheten och möjliggör för ordningsmakten att gränssätta på ett bra sätt med hjälp av ordningsbot, men vi får nog låta framtiden avgöra om det är tillräckligt för att undvika otrygghet i trafikflödet med långa köer bakom A-traktorer med mera, säger Daniel Johnsson.
Daniel Johnssons kommunpoliskollega Anna Pettersson anser att de nya lagarna ökar säkerheten både för förare och passagerare i a-traktorerna, men också för andra vägtrafikanter.
A-traktorer framförs i regel av ungdomar och föraren måste ha körkort med AM-behörighet alternativt traktorkort. Det är viktigt att alla som framför fordon på väg följer de lagar och trafikregler som gäller och man har en skyldighet att hålla sig uppdaterad, menar Anna Pettersson.
Är de här åtgärderna tillräckliga eller behövs det fler regeländringar?
– Förra året kunde man i media läsa om en ungdom som hade en lastbil ombyggd till a-traktor, lastbilen i denna artikel ska enligt ungdomen väga tio ton. Även om en lastbil bara får framföras i 30 kilometer i timmen är det fortfarande ett tungt fordon som kan leda till allvarliga olyckor. Även personbilar har en vikt upp till 3,5 ton. Man bör som nybliven AM-förare samt förälder överväga riskerna med en oerfaren vägtrafikant i ett tungt fordon även om hastigheten är begränsad. Att se över vilka typer av fordon som får byggas om till a-traktor är något jag skulle se positivt på, säger Anna Pettersson.
Emma Kadfors, 17, är en van a-traktorförare. Hon är till och med med i en kommande trafiksäkerhetsfilm som berör ämnet, tillsammans med sin vän Peo Harström. Filmen görs i samarbete mellan Stora Holm och Trafikverket.
– I samband med filmen gjorde jag en riskutbildning på Stora Holm. Då fick jag testa bland annat halkkörning och göra ett krocktest i 15 kilometer i timmen. Jag tycker att regeländringarna är bra, säger hon.
Emma Kadfors har kört a-traktor i drygt två år. Och hon har varit med om en olycka där hon körde i tillåtna 30 kilometer i timmen och blev påkörd bakifrån av en personbil som körde i 80 kilometer i timmen. Som tur var klarade hon sig utan allvarliga fysiska skador, trots att hon inte hade säkerhetsbälte på sig, vilket det vid tidpunkten alltså inte var lagkrav på.
– Min bil fick åka till skroten och bilen som körde på mig kunde inte heller köras från olycksplatsen. Jag var helt förstörd när det hade hänt. Men som tur var kunde pappa komma och hjälpa till.
Sedan olyckan och riskutbildningen tycker Emma att säkerhetsbälten är självklarheter i a-traktorer. Hon är även positiv till de andra nya regeländringarna. Vinterdäck har hon bytt till under de två vintrar som hon har kört a-traktor.
– Det är väl lite tråkigt att man bara kan ta med sig en passagerare nu i och med den nya regeln. Men det är ju mycket säkrare med två personer i framsätet än om man är tre. Personligen tycker jag att det skulle vara tillåtet med passagerare i baksätet. När det gäller vinterdäck fattar jag inte varför någon inte skulle vilja ha det.
Emma berättar att hon nästan varje gång hon kör sin a-traktor blir illa bemött av andra trafikanter. Inte bara på så vis att de kör om på ett trafikfarligt sätt, utan också hur de ”kommunicerar” med henne.
– Folk hänger sig på tutan, pekar fuck you. I vintras körde en bilist om mig i slask så att det stänkte upp stenar på vindrutan så att den sprack och var tvungen att bytas. Man är alltid lite nervös när man kör. Man vet aldrig vad som ska hända. En enda gång har jag fått ett hejande ”tack för att du släppte fram mig”. Då var det från en bil med övningskörningsskylt där bak.
– Det är inte epatraktorerna det är fel på. Det är de vuxna människorna, flikar pappa Niklas Kadfors, som arbetar på bilverkstaden Lagga i Torslanda in.
En regeländring som Emma gärna hade sett är att a-traktorer skulle få gå i 50 kilometer i timman. Det hade enligt Emma gjort att risken för att de ska bli påkörda bakifrån skulle minskat.
– Moppebilarna får ju gå i 50 och de är bara ett plastskal. Jag sitter ju i en kaross till en riktig bil. Det tycker jag är konstigt, säger hon.