Julen närmar sig och ner i shoppingvagnen åker de obligatoriska inslagen på julbordet. Blev det dyrare än vad du räknat med? Det är inte så konstigt, enligt statistik från statistikmyndigheten SCB har mycket av julmaten stigit i pris mer än vad livsmedel har gjort över lag i år.
Flera vanliga inslag på det svenska julbordet har stigit mer i pris än den generella prisutvecklingen på livsmedel under 2022. Prisutvecklingen på livsmedel har i sin tur utvecklats snabbare än inflationen.
Allra mest har priset på apelsiner stigit. En apelsin är nästan dubbelt så dyr jämfört med 2021 (en prisförändring på 97,8 procent, enligt SCB).
SCB har undersökt ett antal livsmedelsprodukter som hör julen till.
– Apelsiner, gravad och rökt lax samt sill som stigit mest i pris, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB, i ett pressmeddelande.
Priserna på gravad och rökt lax har sedan september 2021 stigit med 35,5 procent, medan priset på sillkonserver stigit med 28,7 procent.
– Det som stigit minst i pris är choklad, nötter och torkad frukt och griskött, säger Carl Mårtensson.
Tidigare stabil utveckling
Under 2022 har det generella priset på livsmedel stigit med 17 procent. Det kan jämföras med den generella prisutvecklingen på konsumtionsvaror och tjänster i Sverige som under samma period stigit med nio procent.
Sedan ett tiotal år tillbaka har priserna på julbordsmaten stigit relativt stabilt fram tills i år. Men under ett år kan de variera. Sillen är ett exempel på en vara som ofta åker bergochdalbana i konsumentprisindex. Prisfallen på sill kommer i regel vid olika högtider. Men så är alltså inte fallet inför jul i år.
– Sill, choklad och gravad och rökt lax brukar bli billigare i december medan priset på griskött och annat godis än choklad brukar gå upp. De senaste åren har priserna på griskött och godis höjts lagom till och sedan sänkts i januari, säger Carl Mårtensson.
Priset på skinkan inte saltat
Samtidigt som inflationen håller i sig och matpriserna ökar konstaterar dock prognosmyndigheten Konjunkturinstitutet i en ny studie att prisökningen i butikerna har varit motiverade.
”Den huvudsakliga slutsatsen är att det inte finns några tydliga indikationer på att konsumentpriserna har stigit mer än vad som kan motiveras av ökade produktionskostnader sedan det andra kvartalet 2021”, skriver myndigheten i rapporten.
Till TT, Tidningarnas Telegrambyrå, kommenterar Konjunkturinstitutets generaldirektör Albin Kainelainen misstankarna om överprissättning från butikers sida:
– Alla är ovana att i synnerhet matpriserna ökar så här pass fort och man tänker ”så här fort kan de inte öka bara på grund av att kostnaderna ökat”. Samtidigt tror jag att folk underskattar effekten av att den svenska kronan försvagats och att importpriser stiger väldigt kraftigt, säger han.
Produktgrupp Prisförändring (%)
Källa: SCB