För snart ett år sedan var samtliga inblandade parter i långköraren om trafikkommunikationerna mellan Öckerö och Göteborg överens. En kraftfull satsning med åtgärder för en omställning mot hållbara resvanor skulle inledas med start 2022.
För knappt ett år sedan, den 3 mars 2022, kallade Göteborgs Stad, Öckerö kommun, Västra Götalandsregionen och Trafikverket till presskonferens på Hjuviks båtklubb. Parterna tillkännagav att de nått en överenskommelse om framtidens förbindelser mellan Göteborg och Öckerö. En överenskommelse som samtliga parter sade sig vara nöjda med.
Kortfattat kan överenskommelsen beskrivas enligt följande: Något beslut om fast förbindelse kommer inte att fattas på tio år. I stället kommer fokus ligga på en omställning till klimatsmarta resvanor. Arbetet kommer bedrivas med en övergripande strategi och en stegvis process. Processen ska sedan successivt följas upp så man har koll på utvecklingen.
Så här formulerade parterna själva den första punkten åtgärdsplanen:
Från och med 2022 och framåt, genomföra en kraftfull satsning på åtgärder för att, inom ramen för befintligt transportsystem, möjliggöra en tydlig och bestående omställning till mer hållbara resvanor i stråket [mellan Amhult och Hönö längs 155:an.]
– Det sätter press på oss som kommun. Vi behöver ta ansvar och se till att hålla nere trafiken och se över hur vi bygger nytt i kommunen. Det handlar om att fokusera på att minska biltrafiken, sa kommunstyrelsens ordförande i Öckerö Jan Utbult till Torslanda-Öckerötidningen i samband med pressträffen i mars förra året.
Nu, när nästan ett år har passerat, är den kraftfulla satsningen som skulle starta 2022, inte helt enkel att ta temperaturen på.
Jan Utbult hänvisar i ett mejlsvar till Torslanda-Öckerötidningen att det främst är Västra Götalandsregionen och Västtrafik som kan svara på frågor – om vad som har hänt med den övergripande strategin och den stegvisa processen för att förbättra de hållbara resorna mellan Öckerö och Göteborg – i nuläget.
Västtrafik har, vilket Torslanda-Öckerötidningen skrev om 230204, gjort en utvärdering av tre zoners-systemet vilket medfört att Öckerö och Göteborg sedan slutet av 2020 ingår i samma zon (tillsammans med Partille och Mölndal). Utvärderingen visar att utfallet varit positivt i många områden där resande tidigare passerade över zongränser, men när det gäller kollektivtrafikresandet mellan Öckerö-Göteborg går det enligt Västtrafiks presstjänst inte att säga något om huruvida resandet ökat eller minskat.
I november 2022 meddelade Västtrafiks presstjänst Torslanda-Öckerötidningen att en resvaneundersökning skulle genomföras i stråket (Amhult-Öckerö kommun) som de ”hoppas ska ge ytterligare svar”, under 2023.
Georgia Larsson är regionutvecklare på Västra Götalandsregionen. När Torslanda-Öckerötidningen når henne berättar hon att det finns ”ganska många åtgärder som rullar och är kopplade till det västsvenska paketet.” Bland annat en utökad pendelparkering i Amhult och en planskild övergång över 155:an i Amhult.
Georgia berättar att Trafikverket i framtiden kommer att stötta Öckerö med en gemensam kommunikationsplan, en mobilitetsplan och med paketeringen för att nå ut med information.
VGR har ansvar för att sammankalla en politisk referensgrupp med politiker från de berörda kommunerna och regionen.
Enligt Georgia är det Trafikverket som ska sammankalla projektets arbetsgrupp och som ska arbeta med mobilitet i en genomförandefas och som ska utvärdera arbetet år efter år. Trafikverket ska även utse en processledare för projektet.
Georgia uppger att utgångspunkten är att arbetsgruppen ska träffas redan i februari för ett inledande planeringsmöte.
Georgia hänvisar till Trafikverket om ytterligare svar om när mötet planeras att hållas och om färdplanen med de åtgärder som planeras.
Louisa Utbult är åtgärdsplanerare på Trafikverket. Hon meddelar via mejl att det pågår interna avstämningar på Trafikverket kring formerna för en dialoggrupp. Enligt hennes uppfattning är inte något möte i dialoggruppen bokat ännu.
När det gäller trimningsåtgärder i Amhult skriver hon till Torslanda-Öckerötidningen:
”Gällande gång- och cykelbro samt expressbusshållplats i Amhult så pågår projektering, vilken beräknas klar under 2023. Byggstart planeras 2024 och vår målsättning är att kunna öppna för trafik under samma år.”
När det gäller pendelparkeringen i Amhult är det Göteborgs Stad som är ansvariga för den.
”Trafikverket och Göteborgs Stad arbetar tätt tillsammans för att samordna åtgärderna på bästa sätt”, skriver Louisa Utbult.
Mest handfast har Trafikverkets rederi uttryckt sig. I november förra året öppnade rederichefen Erik Froste för att färjetrafiken mellan Lilla Varholmen och Hönö samt Björkö kan komma att elektrifieras med start 2026.
– Vi hoppas kunna börja konvertera den första färjan om sisådär fyra år. Sedan siktar vi på att göra om dem en efter en, en om året, sa Erik Froste i Torslanda-Öckerötidningen 221119.
Erik Froste menade också att riktlinjen man nu slagit in på, att elektrifiera färjeflottan på Björkö- och Hönölederna var ett direkt resultat av att varken Öckerös eller Göteborgs politiker ville se någon fast förbindelse mellan de båda kommunerna.