En kraftsamling med stort fokus på en omställning mot mer klimatsmarta resvanor de närmaste tio åren. Det ligger först i pipeline i den övergripande strategi och stegvisa process för förbättrade hållbara förbindelser mellan Öckerö och Göteborg som presenterades på en pressträff under torsdagseftermiddagen.
Under en pressträff på Hjuviks båtklubb på Lilla Varholmen den 3 mars presenterade Öckerö kommun, Göteborgs Stad, Västra Götalandsregionen och Trafikverket en överenskommelse för förbättrade förbindelser mellan Öckerö och Göteborg. Samtliga parter är nu överens om en övergripande strategi och en stegvis process för förbättrade hållbara förbindelser mellan de båda kommunerna bortom 2040.
I ett första steg kommer samtliga fyra parter att kraftsamla för att möjliggöra för en omställning till mer klimatsmarta resvanor. Här spelar kollektivtrafiken en nyckelroll. Exakt vilka åtgärder som planeras för kollektivtrafiken är inte klart, men det handlar om att öka bussarnas attraktivitet så att fler personer som kör ensamma i sina bilar i rusningstrafik väljer kollektivtrafiken i stället.
Enligt Patrik Benrick, senior utredningsledare på Trafikverket, är inga större åtgärder så som breddningar av väg 155 eller byggnation av exempelvis reversibla körfält eller kollektivtrafikfält aktuella i dagsläget – utan det handlar utöver försök att ändra resvanemönster om små trimningar av det befintliga transportsystemet.
– Det sätter press på oss som kommun. Vi behöver ta ansvar och se till att hålla nere trafiken och se över hur vi bygger nytt i kommunen. Det handlar om att fokusera på att minska biltrafiken. Märker vi 2032 att det inte gick att minska biltrafiken, eller åtminstone hålla nere den till dagens nivå, så får vi bita i det sura äpplet och inse att det kanske behövs en fast förbindelse, sa kommunstyrelsens ordförande Jan Utbult (KD).
Överenskommelsen innebär att beslut om den långsiktiga inriktningen behöver kunna fattas senast vid årsskiftet 2032-2033.
Den långsiktiga inriktningen kan, om det finns framtida behov, komma att gälla eventuella större och kapacitetshöjande åtgärder i befintlig sträckning för väg 155, som till exempel tunnel på Hisingssidan och en eventuell fast förbindelse mellan Hisingen och Öckerö. Även den långsiktiga inriktningen ska ha ett tydligt fokus på ökad konkurrenskraft för kollektivtrafiken vilket troligtvis innebär att kollektivtrafiken kan sammanstråla i ett och samma stråk.
Kommunstyrelsens ordförande i Göteborg Axel Josefson (M) sa under pressträffen att det överenskommelsen innebär att åtgärderna inom strategin kommer genomföras i samklang och i dialog med invånarna i de båda kommunerna. Han berättade också att hela Göteborgs kommunfullmäktige, precis som Öckerö kommunfullmäktige, ställde sig bakom överenskommelsen.
– Vi vill lyckas med transformationen mot ett mer hållbart resande. Det handlar också om att agera i enlighet med klimatomställningen som vi står inför, sa han.
Moderaterna i Göteborg har tidigare förespråkat en fast förbindelse till Öckerö. Sydvästra Torslanda är ett starkt moderatfäste där många är för en bro. Nu kommer inget beslut om bro tas på tio år. Hur tror du att dagens överenskommelse, och faktumet att brobeslutet skjuts upp, tas emot av Torslandabor som bor längs 155:an i Hjuvik?
– Jag tror att det är viktigt att vi i det här läget har en färdplan som vi är överens om, där olika typer av långsiktiga lösningar såsom en fast förbindelse också finns med. Båda kommunerna säger ja till det om vi inte skulle nå den här omställningen av transportsektorn, sa Axel Josefson.
Det här är de fyra parterna överens om: