Fokus på omställning av resvanor – brobeslut får vänta

En kraftsamling med stort fokus på en omställning mot mer klimatsmarta resvanor de närmaste tio åren. Det ligger först i pipeline i den övergripande strategi och stegvisa process för förbättrade hållbara förbindelser mellan Öckerö och Göteborg som presenterades på en pressträff under torsdagseftermiddagen.

Under en pressträff på Hjuviks båtklubb på Lilla Varholmen den 3 mars presenterade Öckerö kommun, Göteborgs Stad, Västra Götalandsregionen och Trafikverket en överenskommelse för förbättrade förbindelser mellan Öckerö och Göteborg. Samtliga parter är nu överens om en övergripande strategi och en stegvis process för förbättrade hållbara förbindelser mellan de båda kommunerna bortom 2040.

I ett första steg kommer samtliga fyra parter att kraftsamla för att möjliggöra för en omställning till mer klimatsmarta resvanor. Här spelar kollektivtrafiken en nyckelroll. Exakt vilka åtgärder som planeras för kollektivtrafiken är inte klart, men det handlar om att öka bussarnas attraktivitet så att fler personer som kör ensamma i sina bilar i rusningstrafik väljer kollektivtrafiken i stället.

Enligt Patrik Benrick, senior utredningsledare på Trafikverket, är inga större åtgärder så som breddningar av väg 155 eller byggnation av exempelvis reversibla körfält eller kollektivtrafikfält aktuella i dagsläget – utan det handlar utöver försök att ändra resvanemönster om små trimningar av det befintliga transportsystemet.

– Det sätter press på oss som kommun. Vi behöver ta ansvar och se till att hålla nere trafiken och se över hur vi bygger nytt i kommunen. Det handlar om att fokusera på att minska biltrafiken. Märker vi 2032 att det inte gick att minska biltrafiken, eller åtminstone hålla nere den till dagens nivå, så får vi bita i det sura äpplet och inse att det kanske behövs en fast förbindelse, sa kommunstyrelsens ordförande Jan Utbult (KD).

Överenskommelsen innebär att beslut om den långsiktiga inriktningen behöver kunna fattas senast vid årsskiftet 2032-2033.

Den långsiktiga inriktningen kan, om det finns framtida behov, komma att gälla eventuella större och kapacitetshöjande åtgärder i befintlig sträckning för väg 155, som till exempel tunnel på Hisingssidan och en eventuell fast förbindelse mellan Hisingen och Öckerö. Även den långsiktiga inriktningen ska ha ett tydligt fokus på ökad konkurrenskraft för kollektivtrafiken vilket troligtvis innebär att kollektivtrafiken kan sammanstråla i ett och samma stråk.

Kommunstyrelsens ordförande i Göteborg Axel Josefson (M) sa under pressträffen att det överenskommelsen innebär att åtgärderna inom strategin kommer genomföras i samklang och i dialog med invånarna i de båda kommunerna. Han berättade också att hela Göteborgs kommunfullmäktige, precis som Öckerö kommunfullmäktige, ställde sig bakom överenskommelsen.

– Vi vill lyckas med transformationen mot ett mer hållbart resande. Det handlar också om att agera i enlighet med klimatomställningen som vi står inför, sa han.

Moderaterna i Göteborg har tidigare förespråkat en fast förbindelse till Öckerö. Sydvästra Torslanda är ett starkt moderatfäste där många är för en bro. Nu kommer inget beslut om bro tas på tio år. Hur tror du att dagens överenskommelse, och faktumet att brobeslutet skjuts upp, tas emot av Torslandabor som bor längs 155:an i Hjuvik?

Jag tror att det är viktigt att vi i det här läget har en färdplan som vi är överens om, där olika typer av långsiktiga lösningar såsom en fast förbindelse också finns med. Båda kommunerna säger ja till det om vi inte skulle nå den här omställningen av transportsektorn, sa Axel Josefson.

 

Det här är de fyra parterna överens om:

  1. Från och med 2022 och framåt, genomföra en kraftfull satsning på åtgärder för att, inom ramen för befintligt transportsystem, möjliggöra en tydlig och bestående omställning till mer hållbara resvanor i stråket.
  2. Gemensamt och över tid följa upp och utvärdera utvecklingen av trafiksituation och resvanor i stråket.
  3. På medellång sikt (2028-2032) identifiera och nå samsyn för genomförande av trimningsåtgärder på väg 155 på Hisingen, med fokus på framkomligheten för kollektiv- och blåljustrafiken.
  4. Inför ett samlat beslut om långsiktig inriktning, genomföra förberedande studier i syfte att skaffa beredskap för att kunna hantera behov av eventuella större kapacitetshöjande åtgärder i stråket bortom 2040.
  5. Inför ett samlat beslut om långsiktig inriktning, påbörja dialog och studier avseende finansieringsmöjligheter.
  6. Inför revideringen av den regionala och nationella planen för transportinfrastrukturen 2034-2045 kunna fatta ett samlat beslut avseende den långsiktiga inriktningen i stråket bortom 2040

Kommentarer

Kommentera artikeln!

Tyck till! Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Du behöver logga in med bank-id för att kommentera. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och Torslanda-Öckerötidningen förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

Mer från allmänt

Dags för Däckrazzia

Slitna däck ökar risken för vattenplaning och med dåligt lufttryck…

Kommunpolisen: Ett fall framåt

I Sverige finns ungefär 53 000 registrerade a-traktorer. Under senare år…

Vill se en bro mellan Öckerö och Björkö

I förra kommunvalet blev Brobyggarpartiet inröstat och tilldelat ett mandat…

Priserna stiger och köpkraften sjunker

I april i år sjönk priserna på livsmedel och alkoholfria…

Senaste nytt

Försvunnen kvinna funnen i Hjuvik

En kvinna i 76-årsåldern som tillfälligt var på besök i…

Pendlare lämnas kvar på hållplatsen

På Facebooksidan Grannar i Torslanda vittnar många Torslandabor om överfulla…

Arkitekten som har satt sin prägel på samhället

Vi tar en tur från Bengts hem på Hönö Klåva…

Volvomotet klart den 27 september

Trafikverket bygger om den södra delen av Hisingsleden, på sträckan…

Akelius dubblar Öckerös insamling till Världens Barn

 – ”Öckerö ger mer” är en dubbelbottnad slogan jag gillar…

När hjärtat hittat hem

För några veckor sedan fick ett klipp stor spridning på…

Passagerarfärjan Polstjernan driver utanför Björkö – motorhaveri

Vid lunchtid råkade passagerarfärjan Polstjernan ut för motorhaveri när den…

Extra polisbevakning efter mopedrån

I veckan meddelande Hisingspolisen att det skett en ökning av…

Så mycket fick grannen för sin bostad

Torslanda Södra Fyrljusvägen 32 19 500 000 Klippfyrsvägen 9A 19…

Gapet mellan grannar växer

En rapport från Svensk Fastighetsförmedling, som baseras på en undersökning…

Höstfest på Björlandaskolan

I förra veckan bjöd Björlandaskolans föräldraförening (B-FF) tillsammans med Björlandaskolan…

Second hand – populärare än någonsin

Båda butikerna sysslar med win-win åt alla håll. Klåva second…

Budget för 2024 klubbad i Öckerö kommun

Förra veckan klubbade kommunfullmäktige i Öckerö kommun budget för år…

Kittys dotter hade änglavakt vid kollision med elscooter

Sköterskan Kitty Södersten stod mitt i en operation när telefonen…

TIK vände och vann i Torslandaderbyt

I våras vann Torslanda IK sitt hemmaderby mot Björlandarivalen IK…

Sandra fortsätter följa i munkarnas fotspår

2009 sändes Sandra Nelhans film Tre bröder i SVT. Den…

Tävling i fårvallning

Tretton minuter hade hundarna på sig att valla fyra får…

Vatten, vatten… bara vanligt vatten

Vi som växte upp i 50- och 60-talets Sverige minns…

Gym och padel under samma tak

Amir driver flera gym, bland annat i Lerum och Nossebro,…

Indiras konst utforskar balansen i livet

Indira Sundberg från Lilleby beskriver sig som ”engineer by day,…