Bussar och spårvagnar har sitt ursprung från 1900-talets början, därefter har de genomgått lite designförbättringar men de tar fortfarande samma plats och för i stort sett samma oväsen i de områden de trafikerar.
Man diskuterar återigen brobyggen mellan öarna, med anslutning någonstans i vårt område. Torslandabon Jörgen Larsson började omkring år 2005 att arbeta med ett projekt som blev kallat AIRWAY. Det är ett hängande persontransportsystem som bygger på Maglev-teknik. Maglev står för Magnetisk levitation, vilket innebär att kabinerna ”flyter” fram på elektromagnetism i sina spår. Inga rörliga delar ingår därför i systemet.
– Maglev-principen används för tågtrafik i Kina och Japan så tekniken är välbeprövad, säger Jörgen Larsson.
AIRWAY-konceptet bygger på hängande kabiner, som man kan föra fram i tunnlar genom berg eller under vatten och givetvis ovanpå marken. Systemet har den fördelen att man på ett smidigt vis klarar en hel del topografiska hinder.
– Ett utgångsläge för alla politiker och beslutsfattare är att de borde eller måste tänka på miljön och inte minst kostnaderna. AIRWAY är ett billigt system att bygga om man jämför med väg- och järnvägsbyggnation, ungefär en tredjedel av kostnaderna har beräknats, påpekar Jörgen.
Beträffande anslutning till öarna så tar inte systemet någon större yta, något som är viktigt att tänka på. AIRWAY kan byggas så högt att man klarar fri segelhöjd på de flesta vattenpassagerna medan färjorna är kvar för biltrafik.
Anpassningsbart system
Storleken på kabinerna kan anpassas för 10 passagerare men går att göra större. Det går även att elektroniskt sammankoppla flera vagnar, alternativt att köra tätare turer med till exempel 10 sekunder mellan varje kabin. Detta kan ge en kapacitet på 60 personer per minut eller 3600 personer per timma. Hastigheten på kabinerna går att variera där persontrycket kan vara avgörande.
– Systemet går att bygga in i befintlig gatumiljö, ger minimal åverkan i naturen, skapar inga mekaniska ljud, har låg energiförbrukning samt erbjuder låga tillverkningskostnader.
Samma tekniska system kan tänkas ersätta persontrafiken med tåg. Då går man upp i storlek på kabinen för till exempel 100 passagerare. Turtätheten går att variera likaså hastigheten, som kan uppgå till 350 km/timma – vilket ger en restid till Stockholm på mindre än 1,5 timma.
Nu är det tid att utnyttja dagens teknologi för att skydda naturen och ekonomin.
Jörgen Larsson
Större delen av systemet kan tillverkas i fabrik, vilket gör att man har god kontroll på kostnad och tid. Anläggningsarbetena är av mindre karaktär i förhållande till andra transportsystem, menar Jörgen Larsson.
– AIRWAY som system gör ringa avtryck i naturen.
Jörgen har sedan 2009 försökt att få Göteborgs politiker, politiskt ansvariga i Borås med flera, att tänka nytt – men inte fått något svar.
Flygingenjör
Jörgen Larsson har i hela sitt yrkesliv arbetat inom teknisk utveckling. Han började som flygingenjör på SAAB i Linköping, med huvuduppgift J35 Draken. Nästa arbetsplats blev Volvo, där arbetade han i stort sett hela tiden med utveckling. Det sista större jobbet var ECT-projektet – en elektriskt driven lastbil på 16 tons totalvikt som gick att köra 6 mil i stadstrafik på el.
– Tyvärr lades projektet på is. Förmodligen var det några år för tidigt, men det var populärt i de åkeri-kretsar det visades. Året var 1995.
Utnyttja dagens teknologi
– Nu är det tid att utnyttja dagens teknologi för att skydda naturen och ekonomin. Förhoppningen är och har varit att väcka någon beslutfattares intresse, säger Jörgen, som tycker att han själv har blivit för gammal och att någon annan frisk kraft kan ta över idéerna.