Airway –

Ett alternativt transportsystem

Bussar och spårvagnar har sitt ursprung från 1900-talets början, därefter har de genomgått lite designförbättringar men de tar fortfarande samma plats och för i stort sett samma oväsen i de områden de trafikerar.

Man diskuterar återigen brobyggen mellan öarna, med anslutning någonstans i vårt område. Torslandabon Jörgen Larsson började omkring år 2005 att arbeta med ett projekt som blev kallat AIRWAY. Det är ett hängande persontransportsystem som bygger på Maglev-teknik. Maglev står för Magnetisk levitation, vilket innebär att kabinerna ”flyter” fram på elektromagnetism i sina spår. Inga rörliga delar ingår därför i systemet.

– Maglev-principen används för tågtrafik i Kina och Japan så tekniken är välbeprövad, säger Jörgen Larsson.

AIRWAY-konceptet bygger på hängande kabiner, som man kan föra fram i tunnlar genom berg eller under vatten och givetvis ovanpå marken. Systemet har den fördelen att man på ett smidigt vis klarar en hel del topografiska hinder.

– Ett utgångsläge för alla politiker och beslutsfattare är att de borde eller måste tänka på miljön och inte minst kostnaderna. AIRWAY är ett billigt system att bygga om man jämför med väg- och järnvägsbyggnation, ungefär en tredjedel av kostnaderna har beräknats, påpekar Jörgen.

Beträffande anslutning till öarna så tar inte systemet någon större yta, något som är viktigt att tänka på. AIRWAY kan byggas så högt att man klarar fri segelhöjd på de flesta vattenpassagerna medan färjorna är kvar för biltrafik.

Anpassningsbart system
Storleken på kabinerna kan anpassas för 10 passagerare men går att göra större. Det går även att elektroniskt sammankoppla flera vagnar, alternativt att köra tätare turer med till exempel 10 sekunder mellan varje kabin. Detta kan ge en kapacitet på 60 personer per minut eller 3600 personer per timma. Hastigheten på kabinerna går att variera där persontrycket kan vara avgörande.

– Systemet går att bygga in i befintlig gatumiljö, ger minimal åverkan i naturen, skapar inga mekaniska ljud, har låg energiförbrukning samt erbjuder låga tillverkningskostnader.

Samma tekniska system kan tänkas ersätta persontrafiken med tåg. Då går man upp i storlek på kabinen för till exempel 100 passagerare. Turtätheten går att variera likaså hastigheten, som kan uppgå till 350 km/timma – vilket ger en restid till Stockholm på mindre än 1,5 timma.

Nu är det tid att utnyttja dagens teknologi för att skydda naturen och ekonomin.

Jörgen Larsson

Större delen av systemet kan tillverkas i fabrik, vilket gör att man har god kontroll på kostnad och tid. Anläggningsarbetena är av mindre karaktär i förhållande till andra transportsystem, menar Jörgen   Larsson.

– AIRWAY som system gör ringa avtryck i naturen.

Jörgen har sedan 2009 försökt att få Göteborgs politiker, politiskt ansvariga i Borås med flera, att tänka nytt – men inte fått något svar.

Flygingenjör
Jörgen Larsson har i hela sitt yrkesliv arbetat inom teknisk utveckling. Han började som flygingenjör på SAAB i Linköping, med huvuduppgift J35 Draken. Nästa arbetsplats blev Volvo, där arbetade han i stort sett hela tiden med utveckling. Det sista större jobbet var ECT-projektet – en elektriskt driven lastbil på 16 tons totalvikt som gick att köra 6 mil i stadstrafik på el.

– Tyvärr lades projektet på is. Förmodligen var det några år för tidigt, men det var populärt i de åkeri-kretsar det visades. Året var 1995.

Utnyttja dagens teknologi
– Nu är det tid att utnyttja dagens teknologi för att skydda naturen och ekonomin. Förhoppningen är och har varit att väcka någon beslutfattares intresse, säger Jörgen, som tycker att han själv har blivit för gammal och att någon annan frisk kraft kan ta över idéerna.

Kommentarer

Kommentera artikeln!

Tyck till! Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Du behöver logga in med bank-id för att kommentera. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och Torslanda-Öckerötidningen förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

Mer från allmänt

Dags för Däckrazzia

Slitna däck ökar risken för vattenplaning och med dåligt lufttryck…

Kommunpolisen: Ett fall framåt

I Sverige finns ungefär 53 000 registrerade a-traktorer. Under senare år…

Vill se en bro mellan Öckerö och Björkö

I förra kommunvalet blev Brobyggarpartiet inröstat och tilldelat ett mandat…

Priserna stiger och köpkraften sjunker

I april i år sjönk priserna på livsmedel och alkoholfria…

Senaste nytt

Du-reformen

Den alltid lika intressante Fredrik Lindströms populärhistoriska tv-serie Tänk om, som…

1 780 000 kronor till Världens Barn på en enda kväll

Roger stod själv i dörren och hälsade alla gäster välkomna…

Ett liv bland palmer

Nej, man behöver inte ta sig till Rivieran för att…

Nu är bygget av batterifabriken i gång

Nu startar formellt byggandet av den batterifabrik som ska leda…

Avstängd fotbollsplan skapar missnöje

Under ett vårdnadshavarmöte på skolan i förra veckan diskuterades frågan…

Ny deckare i vår närmiljö

Efter golfrundan på Vinga golfklubb i Torslanda saknar Örjan Lundberg…

Hundmat på musslor på väg mot draknästet

Alexander Evjenth och Johan Cederloo står bakom företaget Glufs som…

Mattias vinner Rally-SM

Rallyföraren Mattias Adielsson säkrade förra lördagen SM-guld i rally tillsammans…

Försvunnen kvinna funnen i Hjuvik

En kvinna i 76-årsåldern som tillfälligt var på besök i…

Pendlare lämnas kvar på hållplatsen

På Facebooksidan Grannar i Torslanda vittnar många Torslandabor om överfulla…

Arkitekten som har satt sin prägel på samhället

Vi tar en tur från Bengts hem på Hönö Klåva…

Volvomotet klart den 27 september

Trafikverket bygger om den södra delen av Hisingsleden, på sträckan…

Akelius dubblar Öckerös insamling till Världens Barn

 – ”Öckerö ger mer” är en dubbelbottnad slogan jag gillar…

När hjärtat hittat hem

För några veckor sedan fick ett klipp stor spridning på…

Passagerarfärjan Polstjernan driver utanför Björkö – motorhaveri

Vid lunchtid råkade passagerarfärjan Polstjernan ut för motorhaveri när den…

Extra polisbevakning efter mopedrån

I veckan meddelande Hisingspolisen att det skett en ökning av…

Så mycket fick grannen för sin bostad

Torslanda Södra Fyrljusvägen 32 19 500 000 Klippfyrsvägen 9A 19…

Gapet mellan grannar växer

En rapport från Svensk Fastighetsförmedling, som baseras på en undersökning…

Höstfest på Björlandaskolan

I förra veckan bjöd Björlandaskolans föräldraförening (B-FF) tillsammans med Björlandaskolan…

Second hand – populärare än någonsin

Båda butikerna sysslar med win-win åt alla håll. Klåva second…

Budget för 2024 klubbad i Öckerö kommun

Förra veckan klubbade kommunfullmäktige i Öckerö kommun budget för år…

Kittys dotter hade änglavakt vid kollision med elscooter

Sköterskan Kitty Södersten stod mitt i en operation när telefonen…

TIK vände och vann i Torslandaderbyt

I våras vann Torslanda IK sitt hemmaderby mot Björlandarivalen IK…

Sandra fortsätter följa i munkarnas fotspår

2009 sändes Sandra Nelhans film Tre bröder i SVT. Den…

Tävling i fårvallning

Tretton minuter hade hundarna på sig att valla fyra får…