Lagom till att det börjar bli dags att tänka på vinterdäcken går Sveriges Fordonsverkstäders förening ut med ett varnande ord till de med elbilar: Ett felaktigt utfört hjulbyte kan få bilen att börja brinna.
I våras skedde de två olyckor efter att verkstäder lyft elbilar på ett icke fackmannamässigt sätt. I båda fallen började elbilarna brinna efter hjulbyte. Bo Ericsson, ordförande i Sveriges Fordonsverkstäders förening, menar att det farligaste är att det kan dröja veckor innan skadan gör sig till känna och bilen börjar brinna.
– Elbilar ser inte ut som bensindrivna bilar undertill. Hela bottenplattan kan fungera som ett enda stort batteri. Och de som hände med de två bilarna i våras var att personalen på verkstaden satte lyftplattan på fel plats, vilket orsakade en skada på batterilådan.
Skadan på batterilådorna kan sedan orsaka en kortslutning, en kortslutning som det kan dröja veckor innan den upptäcks eller, när det går riktigt snett börjar brinna.
– En modern elbil med alla kemikalier i lacken, klädsen och batteritekniken, ja då är det en livsfarlig rök som kommer från branden.
Bo Ericsson poängterar att elbilar är säkra bilar och att den här typen av bränder, när de uppstått, berott på handhavandefel.
– Det är anledningen till varför vi uppmanar dem som tar hjälp att byta däck på sin elbil att göra det på ett ordentligt ställe. Någon som sätter upp ett tält där de erbjuder att byta däck för 99 kr… Det funkar helt enkelt inte.
Men orsakades inte dessa bränder i våras på verkstäder?
– Jo, det gjorde dem. Men det var helt enkelt så att det inte blev fackmannamässigt gjort. Personerna som bytte däck på dessa bilar hade inte läst instruktionsboken ordentligt. Något man måste göra när det kommer till att hantera elbilar.
Viktigt med utbildad personal
På Torslanda Bilservice i Torslanda har personalen fått utbildning för att hantera elbilar när det gäller att byta hjul. Och även om olyckor alltid kan hända, så gäller det att hålla koll när man hanterar potentiellt farliga produkter, berättar Kjell Carlsson, ägare Torslanda Bilservice.
– Vi har såklart koll på hur man hanterar en elbil. Dels har vi lyftar som är anpassade för elbilar och så har vi däckleverantörer som informerar oss hur vi ska hantera byten på elbilarna.
Nyckeln till framgång är att se till att ha utbildad personal och rätt verktyg.
– Ser man till att ha rätt instruktioner för hur en bil ska lyftas och hanteras så går det bra. Men det är klart; olyckor kan alltid hända. Vi arbetar dagligen med gasbilar, bensin och annat som potentiellt kan vara farligt. Därför måste man vara arbeta på rätt sätt och se till att ha rätt dokumentation. Samtidigt är elbilar förhållandevis nya, så det är viktigt att ha utbildad personal, avslutar Kjell Carlsson.
Generellt sätt gäller krav på vinterdäck mellan 1:a december och 31:a mars om vinterväglag råder. Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig.
Källa: Transportstyrelsen