Många bilförare har inte koll på mönsterdjup eller lufttryck. Inför hösten är det därför läge att påminna om vikten av att kontrollera däcken och nu har en informationsvecka genomförts i Göteborg. NTF Väst medverkade tillsammans med Polisen och däckbranschen i något som kallas Däckrazzia 2023.
Slitna däck ökar risken för vattenplaning och med dåligt lufttryck i däcken kan bilen bli svår att hantera i en kritisk situation. Däck med bra grepp kan bidra till att en olycka helt kan undvikas eller minska konsekvenserna vid ett olyckstillfälle, genom att ge föraren bra möjligheter att väja och bromsa. Däck med lågt lufttryck slits fortare och ökar bränsleförbrukningen. Med rätt lufttryck sparar man både pengar och miljö.
Vid däckrazziorna gör polisen en ordinarie trafikkontroll och därefter erbjuds föraren att få bilens däck undersökta där mönsterdjup och lufttryck mäts. Statistik samlas in och förarna får information om varför det är viktigt att ha koll på däcken.
Många kör med vinterdäck på sommaren i Göteborg. Det visade förra årets Däckrazzia, där andelen vinterdäck på sommaren var betydligt högre än på andra orter där däckrazzior genomfördes. Trenden är också ökande, av de 234 bilar som undersöktes i Göteborg förra året hade 34 bilar vinterdäck trots att det var sommar. Detta motsvarar nästan 15 procent eller var sjunde bil.
– På sommaren kan dubbfria vinterdäck ge sämre grepp, längre bromssträcka och försämrad stabilitet vid undanmanöver eller häftig inbromsning, säger Malin Lundgren, NTF Väst.
Tester visar att bromssträckan för nya dubbfria vinterdäck av nordisk typ är emellan 15 och 20 procent längre på torr och våt asfalt jämfört med sommardäck av motsvarande kvalitet.
Den som kör på dubbdäck på vintern måste enligt lag byta till däck till sommaren. Samma krav gäller inte odubbade och när andelen dubbfria ökar på vintern blir det också fler som kör på dubbfria vinterdäck även på sommaren.
– Det är en trafiksäkerhetsfråga att ha däck som är anpassade efter säsong och detta lyfter vi nu när nya däcksrazzior genomförs, säger Malin.
Den 30 augusti till den 17 september 2022 genomfördes 15 razzior i Västra Götaland, Skåne och på Gotland. Totalt kontrollerades 748 bilar.
Om de uppmätta värdena är representativa innebär det att var femte bil på Sveriges vägar kördes av en förare som hade minst ett däck med tre millimeter eller mindre mönsterdjup på bilen, utan att vara medveten om detta. Andelen som körde på minst ett däck med olagligt mönsterdjup (mindre än 1,6 mm mönsterdjup) bland undersökta bilar var 2,9 procent.
En av tre tillfrågade förare hade inte kontrollerat lufttrycket i däcken den senaste månaden eller visste inte när det gjordes senast.
Kvinnliga förare hade, liksom vid tidigare däckrazzior, sämre kontroll på lufttrycket jämfört med manliga förare. Andelen bilar som hade minst ett däck med så lågt lufttryck att det kan jämföras med punktering eller på gränsen till punktering (1,6 bar eller mindre) var 4,0 procent.
Av alla undersökta bilar hade 12 procent minst 30 procent för lågt lufttryck i minst ett av däcken.
Andelen som körde med vinterdäck på bilen på sommaren vid mätningarna i 2022 års däckrazzior var 9 procent.
Det är stora regionala skillnader i hur stor andel som kör på vinterdäck på sommaren och det finns en koppling till val av däcktyp på vintern. Dubbdäck är inte tillåtna under sommaren och de som kör på dubbdäck på vintern måste därför byta till andra däck på sommaren. Samma krav gäller inte dem som kör på dubbfria vinterdäck.
När det gäller aktiv säkerhet, att undvika att en trafikolycka inträffar, spelar bra däck en avgörande roll. Enligt undersökningar i Finland fanns någon däckrisk med i var sjunde dödsolycka med person- eller transportbilar inblandade under perioden 2000–2017.