2001 – en medieodyssé

Iår är det 20 år sedan jag gick sista året på Journalisthögskolan. Jag tänker på det eftersom vi nyss haft en duktig praktikant från JMG hos oss på tidningen, Ellinor. Hon är född det året: 2001.

2001 var ett dramatiskt år på många sätt. Kravallerna i Göteborg. Elfte september.  För att nämna två enskilda saker. Att som oerfaren journaliststudent praktisera på radion samtidigt som de där flygplanen flög in i World Trade Center i New York och följa det i realtid på internet var lätt surrealistiskt.

Jag tänker också på hur journalistiken har förändrats på de 20 år som gått, på många sätt just på grund av digitalisering, internet och sociala medier. För 20 år sedan var tyckandet i ledarspalter något av en liten klubb för inbördes beundran, som lästes av ganska få. Idag är opinionsjournalistiken större än någonsin. Ju mer kontroversiella åsikter och utspel, desto fler klick och delningar. Det är som om huvudsyftet med journalistiken numera är att sätta känslor i brand, inte att förmedla information.

Ibland tänker jag att vi som mediekonsumenter blivit beroende av att reagera, eller till och med ”att rasa” som det ofta hette i kvällstidningspressen för några år sedan. Jag läser ofta den Hönöbördige serietecknaren Jan Wanloos underfundiga och humoristiska krönikor i GP med behållning. Men i stort sett varje gång jag scrollar ner i kommentarerna under hans krönikor på webben förbluffas jag av hur stor del av de som kommenterar som upprörs över innehållet. Allt tolkas bokstavligt. Även uppenbart ironiska haranger. Det är verkligen en besynnerlig utveckling.

Jag vet att jag skrivit det tidigare i någon ledare för länge sedan, men jag återkommer så ofta till det i tanken: I våra fickor bär vi runt ett redskap där vi kan få information om allt i hela världen, men vi använder den främst till att ta bilder på rosévinsglas och att bråka med människor vi aldrig har träffat.

Släpp mobilen och gå ut och njut av sommarvädret. Snart börjar fotbolls-EM och då blir det till att bänka sig framför dumburken varje eftermiddag och kväll. Det är det lag på.

Mer från ledare

Världens mest viktiga – minst viktiga – glädje

Det kan knappast ha undgått någon att Fotbolls-EM är i full gång. Det är ingen idé att skriva någonting om…

Händelser på och vid havet

En strålande högsommardag tar mina kompisar Gunnar och Åke segelbåten och styr ut på böljan den blå. Den enda skaffningen…

2001 – en medieodyssé

Iår är det 20 år sedan jag gick sista året på Journalisthögskolan. Jag tänker på det eftersom vi nyss haft…

Än dansar de gamla damerna i vinden

Att ta hand om vårt maritima arv är en angelägen men svår uppgift. Framförallt krävs en herkulisk arbetsinsats och stora…


Senaste nytt

En utveckling värt ett leende

Det är lätt att tro att världen bara blir sämre på alla möjliga sätt, men faktum är att när det…

Trafikverkets utredningsarbete snart klart

– Just nu pågår finputsningen av rapporten. Preliminärt släpper vi den den 28 juni. I rapporten kommer vi att presentera…

Spara på vattnet helgen

Om du ska använda mycket vatten, så gör det innan fredag 18 juni klockan tolv. Från det klockslaget och under…

Anton Kyldahl satsar på musiken

Anton Kyldahl från Bohus-Björkö har alltid tyckt om att sjunga, och när han var yngre tog han sånglektioner i Torslanda.…

Ett annorlunda studentår

I omgångar har gymnasieeleverna fått studera heltid på distans, ibland en vecka i taget eller periodvis då lärare som varit…

Rekordmånga har skaffat hund under pandemin

Statistik från Jordbruksverket visar drygt 75 000 nyregistreringar av hundar i hela landet mellan april 2020 och mars 2021. Det är…

Målrik seriepremiär förr herrarna

Efter en jämn början var det Astrio, som skapade den första farligheten efter knappt fem minuter men skottet smet utanför…

45 år sedan ”rockmonstren” landade i Torslanda

Fredrik Solheim växte upp i ett hus på Noleredsvägen där flera andra barn och ungdomar också bodde. Musik var det…

Broalternativ samhällsekonomiskt lönsamt

Trafikverkets femte delrapport, den sista innan slutrapporten som förväntas bli klar i slutet av juni, syftar till att beskriva resultaten…

Volvo Cars Torslanda blir företagets första klimatneutrala bilfabrik

Det betyder att Torslanda blir den andra anläggningen i Volvo Cars nätverk av tillverkningsanläggningar som får denna status, efter att…