Första dagen med linje 29 i stället för Svart Express innebar att det tog Camilla Andersson från Björlanda 20 minuter längre tid än normalt att ta sig till jobbet på Sahlgrenska.
– Det har blivit jättemycket sämre. Det är helt bedrövligt. Vi inom sjukvården måste komma i tid, säger hon.
Måndagen den 16 juni inträffade en rad förändringar i kollektivtrafiken. En av de mer omtalade förändringarna, åtminstone i vårt utgivningsområde, är att Svart Express den här dagen ersattes av linje 29 – med tio nya hållplatser mellan Skra Bro och den nya ändhållplatsen Nils Ericsonsterminalen. Camilla Andersson från Björlanda var en av jobbpendlarresenärerna under premiärmorgonen, och hon var inte nöjd med de nya förbindelserna…
– Det tog mig 20 minuter längre tid än normalt att ta mig till jobbet i morse, och då var bussen, linje 29, ändå inte lika fullsatt som bussen brukar vara, eftersom gymnasieungdomarna har gått på sommarlov, säger Camilla Andersson under sin lunchrast på måndagen den 16 juni.
Camilla Andersson arbetar på onkologen på Sahlgrenska och tar bussen från Hovdalen i Björlanda. Tidigare har det tagit henne omkring 50 minuter att ta sig till jobbet. Under den första dagen med linje 29 tog resan en timma och tio minuter.
Det första hon upptäckte när hon skulle kolla de nya tidtabellerna på kvällen innan kollektivtrafikförändringarna trädde i kraft, var att hennes nya buss, linje 38, som hon skulle ta från Hovdalen till Skra Bro bara gick en gång i timmen, tidigare har linje 22 gått en gång i halvtimmen från Hovdalen.
– Jag brukar åka vid 6-tiden, men kunde jag bara välja mellan 6:30 eller 5:30. 5:30 blir alldeles för tidigt, så jag åkte 6:30 i morse, säger Camilla Andersson.
Resan mellan Hovdalen och Skra Bro tar sex minuter. Men i framtiden tror Camilla att hon måste ta bilen från hemmet till Skra Bro, på grund av att 38:ans avgångar inte funkar för henne.
Camilla berättar att resan med nya linje 29 från Skra Bro och den nya ändhållplatsen Nils Ericsonsterminalen tog 50 minuter. Trots att det saknades skolungdomar på bussen så stannade den på många av de ”nya” hållplatserna längs vägen. Men den stora tidstjuven var när bussen skulle in på Nils Ericsonsterminalen.
– Mellan Hisingsbron och Nils Ericsonsterminalen tog det omkring tio minuter. Det var köer och bussen kröp omkring där bakom Centralstationen.
Den 20 minuter längre restiden till arbetet gjorde att Camilla blev tio minuter sen till jobbet som hon börjar 7:30. Trots att hon enligt reseplaneraren skulle ha hunnit i tid.
– Det har blivit jättemycket sämre. Det är helt bedrövligt. Vi inom sjukvården måste komma i tid, säger hon.
Eftersom Camilla även reser hem med bussen i rusningstrafik åt andra hållet riskerar även den resan ta betydligt längre tid än tidigare. Tar hemresan lika lång tid som ditvägen, har alltså Västtrafiks ändringar gjort att hon får 40 minuters extra resväg om dagen – inom Göteborgs kommun.
Hur ser du på att resa kollektivt till och från jobbet i framtiden?
– Ja, som jag sa tidigare, linje 38 fungerar ju inte alls för mig. Vi får se om jag kör till Skra Bro eller fortsätter med bilen. Jag går snart på semester, så jag får väl testa ett par dagar till. Men det är en katastrof. Jag tycker inte det är rimligt med sådana här försämringar och förseningar när man betalar nästan 900 kronor i månaden för ett periodkort.
Camilla Andersson menar dock att det inte har fungerat smärtfritt tidigare heller:
– Vi har haft mycket problem med linje 22 också. Det har varit chaufförer som kört fel, som inte har hittat och ibland har den inte kommit alls. Andra gånger har den varit kraftigt försenad. Jag har klagat till Västtrafik och Keolis jättemånga gånger. Vi som bor här är jättetrötta på det här.