Huvudkolumn

Publicerad 2018-01-30 15:43 Skriv ut Tipsa en vän
Vill se vilka vägar som är möjliga
Vill se vilka vägar som är möjliga

Shahbaz Khan (S) blir ny ordförande i trafiknämnden. Han ser positivt på ett tågstopp i Säve, men behöver uppdatera sig i frågan. Vad gäller en tvärförbindelse i Torslanda är hans huvudfokus inte om den behövs, utan var någonstans den skulle göra mest nytta.

I förra veckan kom nyheten att Johan Nyhus (S) avgår som ordförande i trafiknämnden. Hans ersättare heter Shahbaz Khan, som tidigare arbetat som stadssekreterare för Socialdemokraterna där han jobbat nära Johan Nyhus med stadsbyggnadsfrågor och trafik. Innan dess arbetade han inom GR (Göteborgsregionens kommunalförbund) med samhällsplaneringsfrågor.

Fokus på genomförande
För många Torslandabor är frågan om en tvärförbindelse något som engagerar. Senast för två veckor sedan (Torslanda-Tidningen, vecka 3, 2018) uttalade Johan Nyhus sig angående att arbetet med tvärförbindelsen i Torslanda nu är framflyttat till efter 2020 efter att han tagit ett ordförandebeslut i frågan. Då sa han bland annat att Socialdemokraterna kommer att jobba för att en tvärförbindelse ska bli verklighet i Torslanda.
Hur ser Shahbaz Khans tankar ut kring en eventuell tvärförbindelse i Torslanda?
– Först och främst kommer jag att behöva sätta mig in i frågorna ordentligt. Men mitt ingångsvärde är inte OM en tvärförbindelse behövs, utan VAR den kommer att göra mest nytta. Jag kommer lägga störst fokus på genomförandefrågorna. Där behöver jag underlag från trafikkontoret exempelvis vad gäller markinlösen, för att se vilka vägar som är möjliga – bokstavligt och bildligt, säger Shahbaz Khan.
– Jag kommer också att ha ett möte med S-föreningen i Torslanda under våren för att diskutera infrastrukturen i området i vidare bemärkelse. Sätta mig in i hur behovet ser ut. Det är högst relevant. Det är ett stort pussel att lägga i Torslanda och i hela staden. Det behövs en helhetsbild och en överblick vad gäller exempelvis underhåll och nybyggnation.

Tågstopp i Säve
I Säve är det många som vill ha till ett tågstopp vid Säve station. Den 16 januari 2014 lämnades en namninsamling med cirka 800 namn över till Johan Nyhus och trafiknämnden. Då sa Johan Nyhus att Göteborgs Stad delvis kan tänka sig att finansiera en ny perrong i Säve, förutsatt att Västtrafik lovar att tågen får stanna där. Står det löftet om finansiering fast?
– Tågstoppsfrågan i Säve är även den något jag behöver sätta mig in i. När det gäller namninsamlingen behöver jag se vad som har hänt sedan 2014 och fram tills idag. Det handlar om Västtrafiks trafikplanering till stor del. Men min ingång är att ett tågstopp i Säve är något positivt. Ju större del av staden man kan knyta upp till pendlingssystemet desto bättre. Det är absolut värt att ta en förnyad titt på frågan, men jag kan för lite om resvanorna i området för att uttala mig mer precist.
– Brunnsbo station ökar möjligheterna på sträckan. Kan ett tågstopp i Säve knytas ihop med Brunnsbo station och Centralstationen är det en positiv sak.
I dagsläget arbetar Shabahz Khan vidare som stadssekreterare, samtidigt som han förbereder sig för att ta över som kommunalråd efter att Johan Nyhus formellt slutar den sista mars i år.

Henrik Edberg

Kommentarer

(0)

Skriv kommentar

Ange båda orden med eller utan mellanslag.
Du kan ange både små och stora bokstäver.
Kan du inte läsa denna? Visa ny säkerhetskod

Ange säkerhetskoden här:

Läs våra kommentarsvillkor

Tipsa en vän

Featurekolumn

Extrakolumn

Visit Öckerö 2018

E-tidning web

E-Tidning för Android

E-Tidning för iOS